dilluns, 7 de novembre de 2011

PUBLICITAT I ANÀLISI

Tot partint de l'esquema següent analitzarem les diverses publicitats que apareixen al final de l'entrada anterior: la Coca-cola argentina.


ANÀLISI ESQUEMÀTIC DE LA PUBLICITAT
SOBRE L’ESQUEMA DE LA COMUNICACIÓ


CODI[1]


EMISSOR[2]----à    MISSATGE[3]  ----à    RECEPTOR[4]


CANAL[5]

CONTEXT I SUPERCONTEXT[6]


[1] El codi de la publicitat conté diversos codis. El codi lingüístic sovint esdevé múltiple (p.e. , francés en els perfums eau de toilette, parfum…) Altrament, Al món publicitari podem trobar tots els recursos estil.lístics d’un curs de literatura i tots els possibles d’una anàlisi lingüística. Codi cromàtic, els colors són significatius (or, luxe…) La música, bàsica en publicitat televisiva o radiofònica i com a record del producte absent; Grafisme, el tipus de lletra esdevé significatiu (recordeu la retolació arcaica del brandy i les noves retolacions de l'esnobisme en els vins…) Fotografia a les publicacions i Cinema a les publicitats televisives.
[2] Convé diferenciar l’emissor visible (José Coronado, Actívia) d’aquells que no resten a l’estructura de la publicitat: Casa Publicitària i Firma anunciada (Danone)
[3] També el missatge es desdobla, com a mínim, en dos plans: un evident, objectiu de tota publicitat, ‘Compra el producte’ i un altre on ens prometen el món ideal a què ens porta el producte (pots mantenir-te tan bé com José Coronado o la felicitat et vindrà a cullerades)
[4] La franja horària en què s’emet una publicitat o la pàgina i revista on s’inserta parteix d’un estudi previ per conèixer el possible receptor (productes de cuina després de dinar... cotxes enmig d’un partit de futbol)
[5] Ràdio, televisió, cinema, suplement d’el País
[6] Aquesta diferenciació parteix del fet que hom ha de distingir l’espai físic  i temps concret on se situa la publicitat (unà pàgina del suplement vora un article d’un personatge famós…) del moment global en què es realitza la campanya publicitària. (p.e., hores d’ara s’està emetent una publicitat d’un joc de ganivets que es claven a l’espatla Rajoy i Rubalcaba. No sembla que a la publicitat li preocupe educar en valors)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada