dijous, 16 de febrer de 2012

CAMINS D'AIGUA (2). L'arquitectura del riu.


Després de "Camins d'aigua. El Millars també riu" us mostrem les fotos que Víctor Blanch, Andrea Gas, Jaime Muñoz, Javi Alarcón i Alejandro Ocaña han realitzat sobre el tram comprés entre la Casa de les Reixes i el pont de Santa Quitèria.



Aquesta és una de les poques boqueres que resten al carrer que bategen, carrer de les Boqueres. Per davall, com una línia de metro, corre la séquia Major de Castelló fins que passa el Barranquet, on torna a veure la llum. Fa una quarantena d'anys encara en quedaven mitja dotzena. El patrimoni hidràulic d'Almassora, però, ha anat desapareixent pel desinterés de l'administració local.


Partidor Real antic que dividia les aigües d'Almassora i Castelló abans de construir la Casa de les Reixes. Actualment parteix les aigües de la séquia dels Molins i la de l'Estret.


Darrerament s'han instal.lat cartells informatius que expliquen els diversos trams del nostre riu


Després de cantar-se 'La bien pagá', Jesús ens explica la funció d'aquesta Casa de les Reixes, partidor nou de les aigües d'Almassora i Castelló, des del 1789.


Les Revalladores, assut antic que girava les aigües cap a Borriana. Actualment les pren immediatament després de l'assut de Santa Quitèria.


Monitors i mestres dels diversos grups que participen en el projecte CAMINS D'AIGUA.


Pel camí del Riu mentre voregen el del Millonari.

La Caseta del Moros, antic assut veí del popular clot del Soldat.


El Millonari. Mansió abandonada que fou la vivenda estiuenca d'un adinerat indià.

El pont de Ferro ha passat a ser de formigó, però segueix acaronat pel tren.


Encara hi ha restes de les piles del pont de Ferro.
Jesús ens fa les explicacions i en dóna moltes raons.


Voltada per troncs, publicitat i la via, Almassora, abans de projectar-se a la Vila. Hi resten, potser per poc de temps, els murs de l'antic castell dels Moros.


El pont Nou. Pont construït cap al 1790 (coetani de la Casa de les Reixes) i eixamplat dues voltes, a mesura que la carretera nacional demanava més carrils.


On se'ns mostra la darrera ampliació


Assut de Borriana del 1549. Tot i que ha estat descobert fa uns anys, en construir el pont de la nova variant de la N-340, hores d'ara ja està abandonat (patrimoni?) 


Diverses imatges del pont de Santa Quitèria, construcció medieval que, potser per la seua solidesa i antigor, rep el qualificatiu 'romà'.




1 comentari:

  1. El qualificat com a assut de Borriana de 1549 fou un assut construït per Almassora i Castelló de part a part del Riu. Durà molt poc de temps, Les restes conservades, situades a la part de Vila-real, corresponen al portel deixat per a que passara l'aigua de l'assut de Borriana situat a les Revalladores.

    ResponElimina